Mote mot pels

Djevler i Prada – og pels. Fordommene mot motebransjen inkluderer bildet av en massiv dyrepels hvor et tanketomt hode stikker ut i den ene enden og et par høyhelte sko i den andre. Men i norsk motebransje viser det seg å være flere engler enn djevler.

av Siri Martinsen, illustrasjon: Øivind Pedersen

Det er ikke med lite stolthet at NOAHs Ark nå belyser siste utvikling i pelssaken. For denne gang skjer det ikke i England, Sverige eller Nederland. Denne gang handler det ikke om at et eller annet sted i utlandet går utviklingen raskere enn i Norge. Denne gangen skjer det faktisk her: Oslo Fashion Week blir pelsfri!

Massiv mote-mobilisering

Oslo Fashion Week er dermed den første Fashion Week internasjonalt som tar et klart standpunkt mot pels. Den banebrytende avgjørelsen kommer som en følge av et nytt initiativ innenfor norsk motebransje, skapt i samarbeid med NOAH:

Illustrasjon: NOAH
Illustrasjon: NOAH

– Visse aktører i moteverdenen gir dessverre et bilde av at man må være dum i hodet bare fordi man jobber med mote. Men hodet skal også brukes til å tenke og ta standpunkter, ikke bare til å bære hatter, sier designer Kjell Nordström, som er en av initiativtagerne for å samle norsk motebransje i den nye kampanjen Mote mot Pels. Kjell Nordström, kjent også som Baron von Bulldog, har vært et respektert navn innenfor norsk motebransje i 20 år, og holdt i år appell på NOAHs Fakkeltog mot Pels. De to andre initiativtagerne er motejournalist og redaktør Hilde Marstrander og designer Fam Irvoll. Idèen var et resultat av at de tre mote-profilene gikk sammen i årets største antipels-markering.

– Det var rett og slett flaut å se at det nesten bare var oss tre fra norsk motebransje som gikk i NOAHs Fakkeltog. Av over 4000 mennesker i Oslo, var vi bare en håndfull fra den bransjen som faktisk er ansvarlig for at pelsen når publikum. Det ville vi endre på!, sier Nordström.

Og endring har det blitt. Mote mot Pels utløste et skred av støtteerklæringer fra designere, stylister, modeller, fotografer og moteskribenter. De første 20 navnene kom i løpet av et par timer etter at Fam Irvoll som førstemann ut lanserte initiativet på sin private facebookside.

Fam Irvoll er en av initiativtagerne til Mote mot Pels.

– Det har vært en super respons på kampanjen! I år var ikke første gang jeg gikk i Fakkeltog mot pels, jeg har tross alt vært med i NOAH siden jeg var 14 år… Men å kunne bidra til bevissthet innenfor egen bransje synes jeg er utrolig viktig. Jeg forstår ikke dem som ikke bryr seg, men at de er i mindretall er helt klart, sier Irvoll.

“Det har vært en super respons på kampanjen! I år var ikke første gang jeg gikk i Fakkeltog mot pels, jeg har tross alt vært med i NOAH siden jeg var 14 år… Men å kunne bidra til bevissthet innenfor egen bransje synes jeg er utrolig viktig.”
Fam Irvoll

OFW med historisk standpunkt

Pål Vasbotten, leder for OFW, skrev under på Mote mot Pels.

På en drøy uke har initiativet samlet over 200 motenavn. Flere av navnene representerer et klart standpunkt innenfor viktige deler av motebransjen – og blant dem rager Oslo Fashion Week definitivt høyt. Hele OFW-teamet har skrevet sine navn på Mote mot Pels, og daglig leder Pål Vasbotten er klar i talen:

– OFW velger nå å innføre en tydelig pelsfri policy, og pels fra dyr som tas livet av hovedsaklig for pelsens skyld skal derfor ikke ses på visninger på vår arena. Vi i OFW har i lengre tid vurdert å gå offisielt ut med et slikt standpunkt, og velger å ta skrittet fullt ut i forbindelse med lanseringen av initiativet Mote mot Pels, sier Vasbotten.

Siden en NOAH-aksjon bidro til å slå Øystein Solvangs gigantiske pelsmoteshow konkurs i 1991, har ikke mye pels veltet seg over catwalken på norske motevisniger. Pelsbransjens eget jubileums-show ble holdt godt gjemt i kjelleren på Kunst og håndtverkskolen, uten noen form for annonsering. Likevel har man sporadisk kunnet se pels i det norske motebildet. En pelskant her, en pelsdott der – pelsbransjens iherdige forsøk på å presse pels på norske designere har av og til gitt resultater.

– Interessen for pels – selv om de skulle tilbys det – har aldri vært stor blant norske designere, og OFW har aldri vist mye pels. Vårt pelsfrie standpunkt er del av en utvikling hvor vi vil sette stadig større fokus på etikken i moten. Det har vært et veldig naturlig valg for oss, da vi ikke ønsker at OFW skal fremstå som en arena hvor man kan promotere produkter basert på en behandling av dyr som er forbudt av dyrevernhensyn i flere land, sier Vasbotten.

Mange norske designere vil applaudere standpunktet. I tillegg til initiativtagerne, har både Tina Haagensen (Tina H), Peter Løchstøer, Mona Gangnæs, Daniel Sørensen, FIN (Nic Herlofsson) og Leila Hafzi gitt uttrykk for sin motstand mot pels. Nå har Mote mot Pels-initiativet samlet enda flere; blant de mest kjente navnene figurerer Hild Rief, Linn Reneé Blegeberg, Thomas Ryen (Undorn), Stian Tjernsmo (Playornot), Mette Møller, Josefin Johanson og Veronica B Vallenes.

– Norske desginere bruker stort sett ikke pels. Og de få som gjør det, kan fint klare seg uten, slår Vasbotten fast.

“Vårt pelsfrie standpunkt er del av en utvikling hvor vi vil sette stadig større fokus på etikken i moten. Det har vært et veldig naturlig valg for oss, da vi ikke ønsker at OFW skal fremstå som en arena hvor man kan promotere produkter basert på en behandling av dyr som er forbudt av dyrevernhensyn i flere land.”
Pål Vasbotten

Pelsfritt for hele bransjen

Hilde Marstrander står også bak Mote mot Pels.

Blant de prominente signaturene på Mote mot Pels, finner vi også Signy Fardahl, sjefredaktør i Elle; Cecilie Eggen, moteredaksjonsjef Hjemmet Mortensen; Ellen Anna Mikkelsdatter Gaup, redaktør i KK; Ingeborg Heldal, redaktør i Cosmopolitan og Vibeke Stiansen, moteansvarlig i Det Nye.

– Det er særlig gledelig at norske moteredaksjoner har et bevisst forhold til å ta avstand fra dyremishandling. Pels er ikke noe man uproblematisk viser og later som om materialet ikke har en grell forhistorie, og det er på tide at motebladene tar dette innover seg, sier Hilde Marstrander – som selv var den første redaktør i Norge som innførte pelsfri policy i sin tid i Elle.

Et klart standpunkt hos flere sentrale moteblader og OFW betyr at pelsens arenaer skrumper inn betraktelig. Mote mot Pels inkluderer også over 60 stylister som ikke vil være med på oppdrag med pels, flere av landets fremste motefotografer som ikke vil ta bilder av pels, og en rekke modeller og modellbyråer som sier nei til å vise pels. Fotografene Pål Laukli, Knut Bry, Morten Qvale, Rune Stokmo, Sandra Jensen og Marcel Leilienhof, samt Tina Holth, eieren av det prestisjefylte fotobyrået Tinagent, har alle skrevet seg på. Blant modellene som ikke møter opp dersom pels er med på settet, er Viktoria Winge, Charlotte Thorstvedt, Anniken Binz og Frøydis Labowsky – dessuten står innehaverne av byråene Pholk Modeller og STUDIO S Model Management på listen. Stylistene inkluderer Birger Løkeng i Adam & Eva, Margrethe Gilboe (tidligere Mette-Marits stylist) og Maren Helly-Hansen Sørbye i PUDDER, og de mest prisbelønte innenfor yrket i Norge; Linda Sande og Eirik Thorsen.

“Pels er ikke noe man uproblematisk viser og later som om materialet ikke har en grell forhistorie, og det er på tide at motebladene tar dette innover seg.”
Hilde Marstrander

Nulltoleranse for pels

Kjell Nordström håper Mote mot Pels vil gi store ringvirkninger.

Mote mot Pels har tydelig berørt en nerve innenfor norsk motebransje. Men hvor varig er engasjementet i en bransje som defineres av forandring? Selv pelsentusiasten Karl Lagerfeld, som så sent som ifjor uttalte at det var «barnslig» å slutte med pels når man uansett utnytter dyr for andre formål, skiftet standpunkt i 2010 og viste en Chanel-kolleksjon i utelukkende fuskpels. Nordström har imidlertid tro på bransjens evne til evolusjon – ikke bare flyktig forandring:

– Det er et behov i bransjen for å markere at ikke alt handler om overfladiskhet og tilfeldige innskytelser. De aller fleste som tar etiske standpunkter også i denne bransjen gjør det fordi de mener det. Mange jobber hardt for å sikre at produktene deres møter en rekke etiske kriterier. Å ta avstand fra pels er noe av det enkleste og mest innlysende man kan gjøre som moteaktør. Og den raske oppslutningen om Mote mot Pels tyder på at dette er et standpunkt mange har ønsket å vise lenge.

Nordström tror at verdens første uttalte pelsfrie Fashion Week i Oslo til neste år vil ha en positiv smitte-effekt. Stockholm Fashion Week kan følge etter, og mange innenfor engelsk motebransje vil undre seg over hvorfor ikke London Fashion Week var først ute. Tross fantastiske resultater på kort tid, er imidlertid verken Nordström eller de andre initiativtagerne fornøyd før NOAHs visjon om et pelsfritt Norge er nådd:

– Målet må være nulltoleranse for bruk av pels innenfor den norske moteverdenen. Det finnes bare ett alternativ i denne saken – å ta total avstand fra bruk av pels, avslutter Nordström.

“Det er et behov i bransjen for å markere at ikke alt handler om overfladiskhet og tilfeldige innskytelser. De aller fleste som tar etiske standpunkter også i denne bransjen gjør det fordi de mener det.”
Kjell Nordström

Vil du vite mer?

www.motemotpels.no finner du oppdatert informasjon om kampanjen. Alle signaturene finner du her: http://www.motemotpels.no/signaturer-mote-mot-pels/

Er du selv i motebransjen, og vil ta standpunkt mot pels? Kontakt NOAH!

Artikkelen har tidligere stått på trykk i magasinet NOAHs Ark #3/2010.

Bli medlem

NOAH har bidratt til å få motebransjen, opinionen, fagmiljøer, flere partier og meningsbærere på pelsdyrenes side - men vi gir oss ikke før burene er tomme! Hjelp oss å nå målet!

Bli medlem